درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟

به گزارش سفر به مالزی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان پس از جمع بندی های نهایی مجدد تاکید نمود که با حذف فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مخالف است و در جلسه ای ایران خودرو دیزل و سایر همکاران را توجیه کردیم که حتما فیلتر جاذب دوده را در خودروهای سنگین نصب نمایند.

درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟

به گزارش سفر به مالزی، حدود دو ماه گذشته بود که یکی از خودروسازان درخواستی مبنی بر توقف نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد. هر چند که بهانه این شرکت خودروساز تحریم ها و مسائل اقتصادی بود اما آن ها پیش از تحریم ها نیز زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمی رفتند. دولت نیز ابتدا با این پیشنهاد خودروسازان همراهی کرد و اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - به سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد که با توجه به شرایط تحریم این موضوع آنالیز و برای مدتی مجوز صادر گردد اما با مخالفت های سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت جهانگیری مجددا اظهار کرد که اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی است ولی از رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا در جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط این درخواست شرکت ایران خودرو دیزل را مورد آنالیز قرار دهند.

حالا پس از برگزاری جلسات کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مخالف حذف فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی است و وزارت بهداشت نیز به دولت اعلام نموده است که با حذف فیلتر دوده همچنان مخالف است. محمد مهدی میرزایی قمی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با سفر به مالزی اظهار کرد: نصب فیلتر جاذب دوده روی خودروهای دیزلی دو صندلی قانونی معین دارد؛اول اینکه در قانون هوای پاک ذکر شده است که خودروهای دیزلی چنانچه با استاندارد یورو 4 فراوری می شوند باید روی آن ها فیلتر جاذب دوده نصب گردد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصوبه هیات وزیران در سال 93 تردد وسایل نقلیه دیزلی را منوط به نصب فیلتر دوده نموده است بنابراین نصب فیلتر دوده روی دیزلی ها صندلی قانونی محکمی دارد و حذف آن به راحتی صورت نمی گیرد.

میرزایی قمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای خطاب به معاون اول رییس جمهوری بیان کرد که با حذف فیلتر جاذب دوده و پیشنهاد ایران خودرو دیزل مخالف است، توضیح داد: ما مجددا موضوع حذف فیلتر جاذب دوده را با حضور دستگاه های ذی ربط آنالیز و پس از تصمیم گیری نهایی، ایران خودرو دیزل و سایر همکاران را توجیه کردیم که حتما فیلتر جاذب دوده را در خودروهای سنگین نصب نمایند.

به گزارش سفر به مالزی، فیلتر دوده وسیله ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می برد. این فیلترها در سیستم اگزوز اتومبیل های دیزلی 85 تا 90 درصد از دوده های خروجی یا کربن سیاه را حذف می نمایند. کربن سیاه نیز بخشی از ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است که اندازه اولیه آن حدود 20 تا 100 نانومتر است ولی هنگامی که در جو قرار می گیرد و آلاینده های دیگر روی آن تجمع پیدا می نمایند اندازه آن به یک تا دو میکرون می رسد و به همین دلیل به راحتی می تواند وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماری های مختلف از جمله سرطان گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 9

به "درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید